DISCLAIMER

Το παρόν Blog, δεν χρησιμοποιεί ΑΙ (τεχνητή νοημοσύνη) για την συγγραφή και δημιουργία των αναρτήσεων! Οι αναρτήσεις απαρτίζονται από σκέψεις, συναισθήματα και απόψεις μου! Συνδεόμαστε διαδικτυακά, αλλά επιμένουμε να γράφουμε ανθρώπινα!!

Τρίτη 9 Σεπτεμβρίου 2025

ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΠΕΙΡΑΜΑ

 Καλημέρα στην όμορφη παρέα μας!

Επειδή όλο και περισσότερο ερχόμαστε αντιμέτωποι με το φαινόμενο της χρήσης τεχνητής νοημοσύνης στην τέχνη και στη λογοτεχνία, έχει ακουστεί πολλάκις πως η ΑΙ θα αντικαταστήσει την ανθρώπινη έκφραση. Από την άλλη, πολλοί - ανάμεσά τους κι εγώ- πιστεύουν πως η ανθρώπινη δημιουργία ξεχωρίζει πολύ εύκολα από μια ΑΙ δημιουργία, όχι μόνο γιατί έχει ψυχή και συναίσθημα αυθεντικό, αλλά κυρίως γιατί είναι ατελής. Ναι, αυτό ακριβώς, ατελής. 

Ο κάθε ποιητής ή συγγραφέας έχει το δικό του προσωπικό ύφος. Γράφει με συγκεκριμένη μελωδικότητα, χρησιμοποιεί patterns, φτιάχνει δικές του λέξεις, κάνει λάθη που όμως επιτρέπονται "ποιητική άδεια". Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις "μέραις" του Καβάφη, ποιος δε θαύμασε τη γραφή του Καββαδία; Ακόμα θυμάμαι έναν στίχο, δε θυμάμαι το ποίημα ή τον ποιητή, θυμάμαι μόνο ότι ήταν μεταφρασμένο στα Ελληνικά και ο στίχος έλεγε κάτι σαν "της νύχτας η λυγμολαλιά", δεν ήταν καν κάποια επίσημη μετάφραση και πάνε πάνω από 20 χρόνια που την είχα διαβάσει, μα ο στίχος αυτός μου έμεινε στη μνήμη για τη λυρικότητα, τη μουσικότητα, την ευφάνταστη δημιουργία μιας τόσο συναισθηματικής λέξης, γεμάτης ήχο και εικόνα. Δεν πιστεύω ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να κάνει κάτι τέτοιο.

Αποφάσισα λοιπόν να κάνω ένα μικρό πείραμα. Πήρα τις λέξεις Φωτιά, Πάγος, Αγάπη, Απόσταση και ζήτησα από το ΑΙ να μου γράψει ένα ποίημα ρομαντικό και με έντονα συναισθήματα που να περιέχει αυτές τις λέξεις, σε ελεύθερο στίχο. Ταυτόχρονα, σκάρωσα κι εγώ ένα ποίημα με τα ίδια χαρακτηριστικά. Μάλιστα, για να μου το κάνω πιο δύσκολο, φρόντισα να το γράψω σχεδόν τόσο γρήγορα όσο το ΑΙ, το είχα έτοιμο σε πέντε λεπτά περίπου. Θα ανεβάσω εδώ και τα δύο ποιήματα και θα ήθελα οι φίλοι να μου πουν ποιο από τα δύο πιστεύουν ότι είναι δικό μου και ποιο γραμμένο με τεχνητή νοημοσύνη. Θα ήθελα, αν φυσικά έχετε χρόνο και διάθεση, να μου πείτε ποια χαρακτηριστικά εντοπίσατε που σας έκαναν να επιλέξετε το ένα ποίημα σαν δικό μου και το άλλο σαν ΑΙ generated. Τέλος, θα ήθελα με ειλικρίνεια να μου πείτε ποιο σας άγγιξε περισσότερο, ακόμα κι αν είναι αυτό που θεωρείτε σαν τεχνητή νοημοσύνη. 

Ξεκινάμε λοιπόν:


ΣΑΝ ΌΝΕΙΡΟ 

Μου είπες να μη σε κοιτάξω.

Ήταν τα μάτια σου σκοτάδι βαθύ

κι έτρεμες μήπως μέσα του χαθώ.

Μου είπες να μείνω μακριά σου.

Ήταν μια θάλασσα ανάμεσά μας

κι έτρεμες πως ίσως ναυαγήσω.

Στάθηκα τίμια απέναντι στον πάγο της ψυχής σου.

Γυμνή και απόλυτη, μια ζωντανή φωτιά.

Όρθια κι απροσπέλαστη. 

Έσβησα την απόσταση που χώριζε τα χέρια μας

κι έμπλεξα τα μαλλιά σου στα δάχτυλα μου.

Δε φοβάμαι τα κύματα, σου ψιθύρισα.

Είναι η αγάπη μου καράβι 

κι ο έρωτάς μου λευκό πανί.

Στάσου πλάι μου και κοίτα ψηλά.

Εγώ θα σβήσω τον πάγο από το βλέμμα σου

Εγώ θα λιώσω στη φωτιά το χιόνι απ' την καρδιά σου.

Εγώ θα είμαι το ταξίδι και το λιμάνι σου.

Εσύ αρκεί να μου χαρίσεις ένα όνειρο

και να μου πεις "πιστεύω".

Κατάματα να με δεις καθώς καίγομαι

και σβήνω την απόσταση που μας κρατάει μόνους.

Είναι η αγάπη μου άνεμος 

κι ο έρωτάς μου πεταλούδα.

Πετάω με ορμή προς το άπειρο.

Ζω τη στιγμή για μια αιωνιότητα.

Ζω την αιωνιότητά μου σαν σπίθα που σβήνει.

Κι αν είναι να χαθώ, ας είναι έτσι.

Σαν όνειρο που έσβησε στα μάτια σου.



ΑΝΆΜΕΣΑ ΣΕ ΠΑΓΟ ΚΑΙ ΦΩΤΙΑ

Δεν σε έμαθα ποτέ με όρους.

Ήσουν θύελλα,

μπήκες από ρωγμή και με διέλυσες.

Κάθε βλέμμα σου,

σαν σπίθα πάνω σε βενζίνη.

Καιγόταν η σάρκα,

όχι από πόθο,

από ανάγκη.

Μίλαγες για αγάπη

με φωνή που έσταζε αμφιβολία,

κι όμως πίστευα.

Ίσως γιατί η πίστη

είναι ο έρωτας των τυφλών.

Η απόσταση έγινε θρησκεία.

Την προσκυνήσαμε

με σώματα ακόμα ζεστά

απ’ την τελευταία αγκαλιά.

Πόσες φορές ο πάγος

σε πήρε απ’ τα χέρια μου;

Και πόσες η φωτιά

με γύρισε σε στάχτη,

περιμένοντάς σε;

Δεν είναι όλα για να σωθούν.

Ούτε όλοι οι έρωτες για να πεθάνουν.

Μερικοί καίνε για πάντα,

χωρίς να λιώνουν τίποτα.

Ούτε τον πάγο.

Ούτε την απόσταση.

Ούτε την αγάπη.

Μόνο εμάς.

7 σχόλια:

  1. Λοιπόν, ύστερα από άφθονη σκέψη και λίγο συναίσθημα, θεωρώ πως δικό σου ποίημα είναι το πρώτο, το οποίο και, τελικά, μου αρέσει περισσότερο. Θα πρέπει να ομολογήσω ότι με το πρώτο διάβασμα δεν μπόρεσα να διακρίνω πολλά, χρειάστηκε να τα διαβάσω και τα δύο περισσότερο από τρεις φορές. Όταν, δε, έκρινα ότι το δεύτερο ήταν προϊόν ΑΙ, πρόσεξα ότι αυτό στερείται γνήσιου συναισθήματος. Δηλαδή, περιγράφει συναισθήματα, αλλά δεν φαίνεται να τα νιώθει. Αυτό που θεωρώ δικό σου μοιάζει πιο λυρικό. Και, τελικά, αν το ψάξεις ακόμα περισσότερο, κάπου σου έχει ξεφύγει ένας τόνος 😉.
    Όμως, θα πρέπει να αναγνωρίσω ότι και αυτό που δεν είναι δικό σου, δεν είναι κακό (εντωμεταξύ, έχω κι μια ανησυχία μήπως τελικά την έχω πατήσει). Πολύ ενδιαφέρον το πείραμά σου, πάντως.
    Φιλάκια πολλά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ Πίπη μου για την άμεση απάντηση, δε θα σου πω ακόμα αν έχεις δίκιο, ας δούμε κι οι υπόλοιποι τι έχουν να πουν!

      Διαγραφή
  2. Καλησπέρα Χριστίνα μου. Πολύ μεγάλο το ζήτημα της Τ.Ν. στη λογοτεχνική παραγωγή και θα απασχολήσει την ανθρώπινη κοινότητα πολύ περισσότερο από όσο, προς στιγμή, πιστεύουμε.

    Το πείραμά σου εξαίρετο και άκρως ενδιαφέρον. Να πω λοιπόν τη γνώμη μου.

    Το ΔΙΚΟ ΣΟΥ ΠΟΙΗΜΑ είναι το "Σαν όνειρο". Και οι αιτίες, που με οδήγησαν σε αυτό είναι:
    1. Το ένστικτο των συναισθημάτων
    2. Η ανισομερής γραφή στους στίχους. Υπάρχουν σημαντικές διαφορές στον αριθμό λέξων και συλλαβών σε κάθε στίχο.
    3. Και τα δύο ποιήματα δεν έχουν έμμετρο ρυθμό αλλά αυτό είναι πιο φανερό στην ανάγνωση του πρώτου, του δικού σου.
    4. Οι κοφτοί, μικροί στίχοι δεν συνηθίζονται πολύ σε "ανθρώπινη" ποίηση παρά στα μικρά ποιήματα, δηλαδή τα ολιγόλεκτα ή τα χαϊκού.
    Τέλος, και τα δυο ποιήματα είναι όμορφα, μην το κρύβουμε. Το τελείωμα του δεύτερου λυρικό, κοφτό, με άμεσα συμπεράσματα. Το τελείωμα του πρώτου δίνει πολλά κλικ παραπάνω σε βάθος συναισθήματος και συγκίνησης.
    Αυτό είναι το ταπεινό μου συμπέρασμα.

    Υ.Γ. Δεν είναι κακό να πειραματίζεται κάποιος γραφιάς σε κάθε είδος και να αλλάζει μορφή και γραφή. Καθόλου κακό. Άλλωστε πολλές φορές για έναν λογοτέχνη, μιλάμε "απλά επαναλαμβάνεται..."

    Σε φιλώ και περιμένω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σε ευχαριστώ Γιάννη για τη συμμετοχή και για την αιτιολόγηση.

      Διαγραφή
  3. Χριστίνα μου, το έχω πει πολλάκις! Είμαι πιθανόν νευροδιαφορετική (αδιάγνωστη, υπόθεση κάνω) κοινώς πιστεύω ότι είμαι στο φάσμα, το λειτουργικό. Γιατί το αναφέρω. Γιατί έχω εμμονές και κωλύματα. Για παράδειγμα με τις γραφές σας. Ξέρω πώς γράφετε οι περισσότεροι συμμετέχοντες στο Συμπόσιο (αν δεν έχει κάνει κανείς κάποια θεαματική στροφή, ο Γιάννης πχ κάνει πιο συχνά πειραματισμούς. ) Ξέρω να σε διαβάζω και αγαπώ τη γραφή σου! Επίσης, έμαθα να αναγνωρίζω την ΑΙ στην ποίηση (για την ώρα!) Οι κοφτοί στίχοι της ΑΙ δεν μου είναι ούτε συμπαθείς, ούτε οικείοι. Η τελειότητα με απωθεί. Είχες πάντα μια λυρικότητα- δεν αντιγράφεται η λυρικότητα, μάτια μου! ♥

    Σε φιλώ!

    Α, είσαι η πρώτη συμμετοχή!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καταρχάς σε ευχαριστώ που μέσα σε όλο το χαμό που διαχειρίζεσαι αφιέρωσες χρόνο να το δεις και να σχολιάσεις. Επίσης σε ευχαριστώ για το όμορφο σχόλιο. Στη δεύτερη φάση του πειράματος θα σας αποκαλύψω την αλήθεια και θα σας κάνω δύο ακόμα ερωτήσεις, αφού σας δείξω την απάντηση του ίδιου του chat gpt! Αναμένοντας στο ακουστικό σας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Καλωσορισες στο κουκουλι μου.